Ελληνικός τουρισμός - μελέτη της Εθνικής Τράπεζας

28. 07. 2015
Τελευταία ενημέρωση : 28 Ιούλιος 2015
Δημιουργήθηκε : 28 Ιούλιος 2015

book

Άλλη μια μελέτη, αυτή τη φορά από την Εθνική τράπεζα, αναδεικνύει την άμεση σχέση της αξιοποίησης της διαδικτυακής παρουσίας των ελληνικών ξενοδοχείων με την αύξηση των εσόδων τους.


Έτσι μετά τις μελέτες της Deloitte σε συνεργασία με τη Facebook και της Google - “Grow Greek tourism online” που έχουμε δημοσιεύσει παλιότερα, η νέα μελέτη από την Εθνική τράπεζα προβάλει την αναγκαιότητα της σωστής προβολής των τουριστικών επιχειρήσεων στο διαδίκτυο αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι οι online κρατήσεις μπορούν να δώσουν ώθηση στον ελληνικό τουρισμό.

Αν τα ελληνικά ξενοδοχεία είχαν ισχυρότερη παρουσία στο internet ο τζίρος από τον τουρισμό θα μπορούσε να αυξηθεί από 1 έως και 2 δισ. ευρώ. Αυτό αναφέρει μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, η οποία σημειώνει ότι η προσέλκυση περισσότερων μεμονωμένων τουριστών (μέσω internet) θα μπορούσε να αυξήσει κατά πολύ τον κύκλο εργασιών των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων:


Βάσει των εκτιμήσεων της ΕΤΕ, ενδεχόμενη αύξηση της διείσδυσης του online booking προσεγγίζοντας τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών μεσογειακών χωρών (25% από 11% το 2014) με παράλληλη απεξάρτηση από το μοντέλο των πρακτορείων, θα οδηγούσε σε αύξηση τουριστικών εσόδων κατά 0,9 δισ. ευρώ ετησίως.

Σημειώνεται, ότι το όφελος αυτό δεν προϋποθέτει αύξηση κλινών αλλά μεταστροφή του προτύπου λειτουργίας των μικρομεσαίων ξενοδοχείων από πώληση των υπηρεσιών τους στον ενδιάμεσο φορέα, σε πώληση στον τελικό καταναλωτή (είτε μέσω εταιρικής ιστοσελίδας είτε μέσω διαδικτυακών tour operators).

Συγκεκριμένα, απαιτείται να δοθεί έμφαση στην αυτόνομη προώθηση και διαφήμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των ξενοδοχείων αλλά και της περιοχής.

Σε πιο μεσοπρόθεσμη προοπτική, θα μπορούσε να ακολουθηθεί μια πιο επεκτατική στρατηγική με αύξηση κλινών, τονίζει η έρευνα. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που η Ελλάδα κερδίσει μερίδιο στη μεσογειακή online ξενοδοχειακή αγορά αντίστοιχο με αυτό που κατέχει στην παραδοσιακή (9% από 2%), τότε θα έχει καταφέρει να προσελκύσει 2,1 εκατ. επιπλέον τουριστών και 1,8 δισ. εσόδων ετησίως (αύξηση κατά 30%).

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, ξενοδοχεία που στηρίχθηκαν κυρίως σε προσέλκυση μεμονωμένων τουριστών (δηλαδή, ξενοδοχεία με υψηλό ποσοστό online booking) επιτυγχάνουν υψηλότερα έσοδα ανά κλίνη (συνδυάζοντας υψηλότερες τιμές και πληρότητα) και περιθώρια κέρδους, ενώ αντιμετωπίζουν λιγότερα προβλήματα καθυστέρησης πληρωμών και χαμηλότερη εποχικότητα.

Σημειώνεται ότι αρκετοί μεμονωμένοι τουρίστες (π.χ. city breaks, επαγγελματικά ταξίδια ή ειδικές μορφές τουρισμού) μένουν λιγότερες ημέρες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται μέσω πρακτορείων αλλά δαπανούν περισσότερα ανά ημέρα.

Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία πραγματοποίησαν μόλις το 11% των πωλήσεών τους μέσω διαδικτύου το 2014, έναντι 28% στην Ευρώπη.

Ερευνα σε δείγμα 250 ξενοδοχείωνΜέσω έρευνας της ΕΤΕ σε δείγμα 250 ξενοδοχείων, παρατηρήθηκε ότι η βελτίωση της ζήτησης των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων (δηλαδή ξενοδοχείων με πωλήσεις μέχρι €10 εκατ.) δεν ήταν ομοιογενής - με μόνο το ½ του τομέα να σημειώνει αύξηση πωλήσεων κατά την περίοδο 2008-2014. Ως βασική κινητήριος δύναμη της ανόδου του τουρισμού εμφανίζεται ο μαζικός τουρισμός, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων που στηρίχθηκαν σε πρακτορεία εξωτερικού (79%) αύξησαν τις πωλήσεις τους έναντι περίπου 30% των υπολοίπων.

Καθώς τα πρακτορεία εξωτερικού έχουν ζητούμενο sea-and-sun από τον ελληνικό τουρισμό, η αύξηση των τουριστών κατευθύνθηκε κυρίως στα νησιά και σε πολυτελή ξενοδοχεία. Πέρα από την ανισομερή ανάπτυξη, η αυξημένη εξάρτηση από τα πρακτορεία εξωτερικού άσκησε καθοδική επίδραση στις τιμές και ενέτεινε το φαινόμενο της εποχικότητας.

Είναι προφανές ότι όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο πρέπει να αξιοποιούν τις δυνατότητες και τις προοπτικές ανάπτυξης που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο. Σε συνεχή συνεργασία με επαγγελματίες και ιδικούς του χώρου του Internet, πρέπει να σχεδιάζουν και να υλοποιούν το στρατηγικό πλάνο αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών, να θέτουν στόχους, να είναι σε θέση να αναλύουν τα αποτελέσματα και να επανασχεδιάζουν το πλάνο τους ανάλογα με τα αποτελέσματα που πετυχαίνουν.
Μεγάλη προσοχή πρέπει να δοθεί στην επιλογή των συνεργατών. Η λάθος προβολή στο διαδίκτυο και η μη σωστή χρήση των νέων τεχνολογιών μπορεί να έχει «ερασιτεχνικό» αποτέλεσμα και αντί να ωφελήσει την τουριστική επιχείρηση να την βλάψει.